Психолог працює зі здоровими людьми, які відчувають певні труднощі в той чи інший момент свого життя і потребують підтримки. Психолог, на відміну від психіатра, не ставить діагнозів і, відповідно, не лікує.
Основна мета його діяльності – створення умов для соціального та інтелектуального розвитку здобувачів освіти, збереження психічного здоров'я і надання психологічної підтримки всім учасникам освітнього процесу.
У своїй діяльності практичний психолог керується:
- Конституцією України,
- Декларацією прав людини,
- Конвенцією про права дитини,
- Законом України «Про освіту»,
- Законом України «Про дошкільну освіту»,
- Етичним кодексом практичного психолога,
- Положенням про психологічну службу системи освіти України,
- методичними рекомендаціями Українського науково-методичного Центру практичної психології і соціальної роботи.
Практичний психолог у закладі дошкільної освіти здійснює професійну діяльність за такими напрямами:
- Психодіагностична робота. Її метою є поглиблене вивчення дитини, виявлення її індивідуальних особливостей, розвитку пізнавальних та особистісних якостей, емоційної сфери, динаміки розвитку, з'ясування причин тих чи інших відхилень у вихованні та навчанні дитини, відставання чи випередження вікових нормативів. З дітьми вона буває групова ( згідно плану роботи психолога), та індивідуальна (на запит батьків або вихователів). Також проводиться психодіагностична робота з педагогічним колективом та батьками.
- Консультаційна робота. Її метою є підвищення рівня психологічної компетентності та грамотності як педагогічних працівників закладу так і батьків вихованців. Можуть бути за планом психолога (групові) та індивідуальні (за запитом).
- Корекційно-відновлювальна та розвивальна робота. Вона має на меті сприяти повноцінному психічному та особистісному розвитку дитини. Основні завдання психолога, який працює з дітьми дошкільного віку, полягають у психологічному супроводі природного розвитку дитини, який включає розвиток основ довільності психічних процесів у дитини і тренування психічних процесів та функцій. Корекційно-відновлювальна та розвивальна робота із дітьми може бути індивідуальною, підгруповою чи груповою. Також розвивальна робота проводиться з батьками та педагогічними працівниками. Це можуть бути заняття з елементами тренінгу, ділові ігри, практикуми, круглі столи тощо.
- Психологічна просвіта. Метою є підвищення психологічної культури, пропагування психологічних знань серед батьків та вихователів. Методами психологічної просвіти є: виступи психолога на батьківських зборах та педрадах, розробка та розповсюдження інформаційних буклетів.
- Організаційно-методична робота. Вона є базою для інших напрямів роботи. Зокрема це підготовка психодіагностичного інструментарію, розробка та адаптація корекційних і розвивальних програм для роботи із дітьми, розробка рекомендацій для батьків та вихователів, підбір матеріалів для психологічної просвіти, організація інформаційного куточка, підготовка до виступів на батьківських зборах, педагогічних нарадах.